خط کشی رنگ سرد

یکی از انواع خط کشی که در خیابان ها و جاده ها به کار برده می شود خط کشی با مواد رنگی سرد می باشد.

خط کشی رنگ سرد

یکی از انواع خط کشی که در خیابان ها و جاده ها به کار برده می شود خط کشی با مواد رنگی سرد می باشد.

مواد خط کشی رنگ سرد غالبا در پایه حلال هستند و از جمله آنها می توان ترموپلاستیک ها و کلرو کائوچو را ذکر نمود. از آنجایی که رنگ های اکریلیک ترموپلاست بر پایه رزین اکریلیک ترموپلاست هستند چسبندگی بسیار خوبی با آسفالت دارند و آنها را می توان به سهولت در خط کشی روی آسفالت و سیمان در خیابان ها و جاده ها به کار برد.

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


اگر بخواهیم به انواع مختلف رنگ های ترافیکی بپردازیم یکی از انواع رنگ ها که همواره توجه بسیاری را به خود از نظر میزان مقاوم بودن در مقابل سایش جلب نموده است رنگ سرد ترافیکی پایه آبی می باشد. به کار بردن هر گونه رنگ ترافیکی باید نکاتی از قبیل امنیت رانندگان اتومبیل ها و همچنین عابران پیاده را رعایت کنند. امروزه با میزان توجهی که محیط زیست می شود همواره همگان در پی آن هستند که از موادی و شرایطی استفاده نمایند که کمترین میزان آسیب به محیط زیست وارد شود و علاوه بر آن از لحاظ هزینه نیز مناسب باشد، از آنجایی که رنگ های ترافیکی گاها خطراتی برای محیط زیست دارند در نظر گرفتن این موضوع نیز در راس کار کارشناسان مربوطه خط کشی های ترافیکی قرار گرفته است. در این مطلب میزان مقاومت رنگ سرد ترافیکی پایه آبی توضیح داده می شود چنانچه از این رنگ علاوه بر جاده های داخل شهری برای جاده های میان شهری نیز استفاده می شود. این تحقیقات بیانگر این هستند که رنگ سرد ترافیکی پایه آبی علاوه بر آنکه در آب و هوای خشک از خود توان بالایی در برابر ساییدگی نشان داده است در شرایطی که جاده خیس است و در زمستان نیز که شن و آب نمک برای سطح به کار برده می شود در مقایسه با سایر رنگ ها دوام بالایی در برابر سایش دارد. از دیگر مواردی که برای این رنگ سرد ترافیکی که به عنوان خط کشی های ترافیکی به کار برده می شود می توان عنوان نمود توانایی منعکس نمودن نور تا حد بسیار مطلوبی می باشد و اگر بخواهیم به حالت قیاس آن را در برابر رنگ ترافیکی پایه حلال قرار دهیم قطعا به این نتیجه می رسیم که این رنگ علاوه بر داشتن مزایای بالا به علت آسیب رسانی کمتر به محیط زیست ما می تواند قابلیت کاربرد بسیار بالاتری جهت خط کشی نمودن معابر داشته باشد.


  • blog newblog
  • ۰
  • ۰

رنگ سرد ترافیکی دو جزئی سرد:

این نوع رنگ که امروز می خواهیم از آن صحبت به میان آوریم پایه رزین اش اکریلیک سینتتیک است چنانچه اگر دو جزء رنگ باهم مخلوط شوند یک فرآیند گرما زا اتفاق می افتد و این ماده سفت و سخت شدن شدیدی را در پی خواهد داشت. برای افرادی که رنگی با کیفیت خوب را خواهان هستند چنانچه به سطح موردنظر شما بچسبد می توان این نوع رنگ را برای خط کشی ها چه بر روی بتن و چه بر روی آسفالت مورد استفاده قرار داد. از جمله مکان هایی که احتمال سایش بسیار در اثر عبور و مرور را داراست خطوط عابر پیاده هستند که می توان در این مکان ها به خوبی از رنگ سرد ترافیکی دوجزئی استفاده نمود. این نوع رنگ مزیت بسیار عالی دارد و آن مقاومت در برابر سایش است و همچنین کیفیت مناسبی می توان برای این رنگ در برابر شرایط آب و هوایی و اشعه فرابنفش خورشید نیز از خود به اثبات رساند. رنگ سرد ترافیکی دوجزئی در فام های سفید و زرد به صورت مات غالبا در بازار موجود می باشد.

رنگ دوجزئی سرد چگونه اجرا می شود؟

روش اجرای این خط کشی با دو حالت غلتک و شابلون به انجام می رسد و در حالتی خاص اگر مسافت در نظر گرفته شده کم باشد و یا تجهیزات لازمه در دسترس نباشد گاهی این عملیات را با قلم مو به انجام می رسانند. 

این رنگ چنانچه از نامش پیداست حاوی دو جزء A و B هستند که هر کدام از این اجزاء باید به نسبت مناسبی و از پیش تعیین شده ای با هم دیگر ترکیب شوند و با ترکیب به جای این دو جزء، زمانیکه که رنگ ما کاملا یکنواخت شد اجرای رنگ به سادگی قابل انجام است. البته نکاتی اساسی را باید ضمن انجام این رنگ در نظر گرفت که از جمله این موارد این است که بهتر است رنگ در روزهای آفتابی و نه ابری و بارانی به انجام برسد و مسئله بسیار مهم تمیز بودن سطح است که منجر به یکنواختی رنگ در سطح و همچنین حداکثر چسبندگی رنگ به سطح می شود. پایه رزین اکریلیک رنگ سبب می شود رنگ از خود بویی سمی تولید نماید و در صورت کار کردن با اینگونه رنگ ها باید از استشمام بوی آن و همچنین تماس پوست خود با آن جلوگیری نمایید.


  • blog newblog
  • ۰
  • ۰

از جمله نکاتی که می توان برای خط کشی با رنگ های ترافیکی عنوان نمود جنس مواد به کار رفته در آنها است که غالبا از رزین است، باید در نظر داشت که رنگ های سرد ترافیکی به نسبت سایر انواع رنگ ها دوام کمتری از خود نشان می دهند از این رو آنها را در خط کشی های طولی و عرضی به کار می برند و در این گونه موارد اهمیت بالای خود را نشان می دهند اما مزیت خاص این رنگ کم هزینه تر بودن به نسبت سایر رنگ ها می باشد. 

می دانیم که رنگ های خط کشی سرد باید به اندازه کافی منعکس کننده نور باشند از این رو از موادی خاص به جهت خاصیت بازتاب دهنده در آنها استفاده می کنند. گاهی اوقات رنگ به قدر مورد نظر منعکس کننده نور نیست که در چنین مواردی از پرایمر سیاه رنگ می توان استفاده نمود زیرا که با زیرسازی خط کشی پیش از آنکه عملیات خط کشی انجام شود با این ماده تا حدی خاصیت بازتابی به رنگ قابل اعمال است.

 خط کشی هایی که طولی به انجام می رسند غالبا با دستگاه خاص خط کشی اعمال می شوند و ضخامت مورد نیاز این خط کشی را می توان به واسطه دستگاه خط کشی تعیین کرد در حالی که یکنواختی آن حفظ شود منتها خط کشی های دستی نمی تواند به تمیزی خط کشی با دستگاه ضخامت را همه جا به صورت یکنواخت حفظ نماید. نکته اینجاست که حداکثر ضخامتی که برای خط کشی ها می توان اعمال کرد 6 میکرون است.

  • blog newblog