خط کشی رنگ سرد

یکی از انواع خط کشی که در خیابان ها و جاده ها به کار برده می شود خط کشی با مواد رنگی سرد می باشد.

خط کشی رنگ سرد

یکی از انواع خط کشی که در خیابان ها و جاده ها به کار برده می شود خط کشی با مواد رنگی سرد می باشد.

مواد خط کشی رنگ سرد غالبا در پایه حلال هستند و از جمله آنها می توان ترموپلاستیک ها و کلرو کائوچو را ذکر نمود. از آنجایی که رنگ های اکریلیک ترموپلاست بر پایه رزین اکریلیک ترموپلاست هستند چسبندگی بسیار خوبی با آسفالت دارند و آنها را می توان به سهولت در خط کشی روی آسفالت و سیمان در خیابان ها و جاده ها به کار برد.

  • ۰
  • ۰

اینگونه رنگ در دمایی نزدیک به 27 درجه سانتی گراد و دمای محیط قابل اجرا هستند و تنها یک جزء دارند، غالبا رنگ های سرد تک جزئی بر پایه رزین هایی همچون رزین آلکید و یا آلکید اصلاح شده، آلرلیک های معمولی و یا کلر کائوچو می باشند. بیشتر رنگ هایی که در کشور ما به منظور خط کشی جاده ها و خیابان ها استفاده می شود از این نوع رنگ می باشد زیراکه علاوه بر کیفیت خوبشان روش هایی تولید و اجرای این نوع رنگ ها نیز ساده است. از جمله رنگ های سرد که امروزه بسیار پر طرفدار هستند رنگ های ترافیکی سرد بر پایه رزین آکرلیک است. پایه رنگ های سرد می تواند حلال یا آبی باشد و این در حالیست که در کشور ایران شرایط جوی منجر می شود که پایه حلالی بیشتر به کار برده شود  و نکته اینجاست که اینگونه رنگ های بر پایه حلال برای محیط زیست آسیب رسان هستند. اما خبر خوب این است که تحقیقات و آزمایش ها بر روی رنگ های ترافیکی پایه آبی در حال افزایش می باشد و این رنگ ها سرعت خشک شدن بالایی دارند منتها فعلا تولید این رنگ ها به علت محدودیت های تکنولوژی هزینه زیادی می طلبد از این رو متقاضیان از این رنگ به خوبی استقبال نکرده اند. روش استفاده رنگ سرد پایه حلال بدین صورت است که حلال را از آن خارج نموده و آنچه قابل به کار بردن است فیلم خشک این رنگ ها می باشد. در کارخانه به جهت تولید رنگ سرد تک جزئی پایه حلال از ترکیب آنها با رزین آکرلیک که حدود 60 درصد آن جامد است با 40 درصد حلال استفاده می شود.  در نتیجه رنگ مورد نظر ما به وجود می آید که به معنای حل شدن دانه های رنگدانه در میان مولکول های رزین است، به جهت تشکیل رنگ، رزین و دانه های تیتان حلال در دستگاه میکسر ترکیب می شوند. اگر بخواهیم یک دسته بندی از رنگ های سرد ترافیکی با توجه به ساختار شیمیایی ارائه دهیم می توان به فهرست زیر مراجعه کرد:

- روغن ها که رزین الکید نیز خوانده می شوند.

- الثو رزین ها که رزین های الکید اصلاح شده با روغن های خشک شونده اند.

- رنگ های لاتکس و پایه آبی

- رنگ های آلکرلیک و پایه حلال

- رنگ های ترکیبی پایه لاستیک که لاستیک های کلر دار هستند.


  • ۹۷/۱۲/۲۰
  • blog newblog

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی